تصادف پراید و پژو ۲۰۶ در قوچان ۷ مصذوم برجا گذاشت(۲۸ اردیبهشت) از ۸۱ روستای دارای سکنه سرخس فقط یک روستا جاده دسترسی ندارد نجات معجزه آسای جوان مشهدی از داخل چاه (۲۸ اردیبهشت) نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان   محور صالح آباد - تربت جام بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) متلاشی شدنِ شبکه شیطان پرستی و دستگیری ۲۶۱ نفر نجات نیسان آبی با پنج سرنشین از درون سیلاب (۲۸ اردیبهشت) این پزشکان متخلف هستند عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟
سرخط خبرها

فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد

  • کد خبر: ۲۲۵۱۸۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد
سخنگوی صنعت آب کشور نیز دیروز وضع بارشی چهار استان بوشهر، فارس، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی وضعیت بد بارشی دارند و در خراسان‌رضوی وضعیت سد دوستی امیدوارکننده نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، از مهرماه سال گذشته تا نهم اردیبهشت امسال، آن‌طور که سازمان هواشناسی خراسان‌رضوی اعلام کرده، بیشتر از ۱۵۲‌میلی‌متر بارش برای مشهد ثبت شده است که در مقایسه با ۶۶‌میلی‌متر سال آبی‌۱۴۰۲، شاهد افزایش ۱۳۰‌درصدی بارش در مشهد هستیم، اما این اعداد و ارقام گول‌زننده است و تنها وضعیت آبی شهر را در روی کاغذ خوب نشان می‌دهد و اوضاع و احوال منابع آبی در مشهد اصلا خوب نیست و دو سد مهم تأمین‌کننده آب شرب شهر، روی هم حدود ۲۰‌درصد آب دارند؛ از‌این‌رو تأمین کمبود ۶‌هزار لیتر برثانیه آب شرب برای شهر، این روز‌ها دغدغه اصلی مسئولان شهری و استانی است.

وزارت نیرو که از ابتدای امسال اقدام به انتشار مداوم وضعیت سد‌های مهم کشور کرده است، هشتم اردیبهشت‌ماه آخرین وضعیت برخی سد‌های مهم ایران را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، میزان بارش‌ها نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است و با همین بارش‌ها ۹‌سد مهم کشور به‌صورت ۱۰۰‌درصد پر شده‌اند و در مجموع ۶۴‌درصد از حجم موجود در سد‌های کشور لبریز است.

رنج دوستی، بغض طرق

با‌این‌همه، اما وضعیت دو سد دوستی و طرق که جزو مهم‌ترین سد‌های تأمین‌کننده آب شرب مشهد هستند، اصلا خوب نیست و در کمال ناباوری سد دوستی تا امروز فقط ۵‌درصد پر شده است و مخزن سد طرق هم تنها ۱۳‌درصد آب دارد. این اعداد می‌گوید که این دو سد مهم کشور و البته استان به ترتیب و در مقایسه با سال گذشته ۴۷ و ۲۹‌درصد کمتر از سال قبل آب دارند و یعنی اینکه وضعیت آبی مشهد همچنان قرمز است.

اما جدا از سد دوستی و طرق، اوضاع و احوال سایر سد‌های تأمین‌کننده آب در مشهد هم خوب نیست و براساس گزارش آمارنامه آب استان که شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی منتشر کرده است، از آغاز سال آبی، یعنی مهرماه سال پیش، ۲۵‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب وارد چهار سد دوستی، ارداک، طرق و کارده (که آب مشهد را تأمین می‌کنند) شده است و اکنون این چهار سد مهم روی هم و به‌صورت میانگین ۶‌درصد پرند، درحالی‌که این عدد سال گذشته ۱۴‌درصد بوده است.

همچنین طبق آمار و ارقامی که از ایستگاه‌های ثبت بارش باران به دست آمده است، با وجود ۱۵۳‌میلی‌متر بارندگی، کماکان با کاهش درصدی در مقایسه با میانگین بلندمدت مواجه هستیم و همین عدد نشان می‌دهد که تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم؛ چون علاوه بر کسری بارش، وضعیت در آب‌های زیرزمینی هم مناسب نیست و کسری مخزن آب‌های زیرزمینی در دراز‌مدت ۵۴.۱۳‌میلیون مترمکعب است.

خداحافظی با آب سد‌ها در تابستان

با کنار هم گذاشتن این اعداد که از وضعیت آبی شهر مشهد منتشر شده است کاملا متوجه می‌شویم که اوضاع در تابستان امسال احتمالا سخت خواهد بود؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی آن را تمام‌و‌کمال تشریح کرد و با اشاره به کمبود ۶‌هزار لیتر برثانیه آب شرب در مشهد، توضیح داد: امروز مخزن سد دوستی فقط ۵ درصد، سد طرق ۱۳‌درصد، سد کارده ۱۵‌درصد و سد ارداک ۲۰‌درصد آب دارد و طبق پیش‌بینی‌ها در تابستان آب سد‌ها را نخواهیم داشت.

۱۶ طرح برای تأمین آب مشهد

محمدعلی نعمت‌نژاد با تأکید بر برنامه‌ریزی برای اجرای شانزده طرح تأمین آب برای شهر مشهد گفت: مصرف آب مشهد اکنون ۷ هزارو‌۱۵۰ لیتر بر ثانیه است که این رقم در تابستان به ۱۳‌هزار‌و‌۲۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد و در مشهد ۶‌هزار‌و‌۵۰ لیتر کسری آب داریم. برای طرح‌های تأمین آب شهر نیز ۴۴‌هزار‌میلیارد ریال بودجه تصویب و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: تأمین کسری آب از طریق چاه‌های آب شخصی و مجموعه‌های دولتی انجام می‌شود؛ کاری که سال گذشته انجام شد و کمبود پیک مصرف آب این‌گونه تأمین شد؛ برای همین لازم است آب چاه‌ها به شبکه آب شرب مشهد وصل شود که این موضوع همراهی دستگاه‌ها در تأمین کسری آب مشهد در پیک تابستان را می‌طلبد.

خراسان‌رضوی در فهرست بحرانی‌ها

سخنگوی صنعت آب کشور نیز دیروز وضع بارشی چهار استان بوشهر، فارس، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی وضعیت بد بارشی دارند و در خراسان‌رضوی وضعیت سد دوستی امیدوارکننده نیست. فیروز قاسم‌زاده به این نکته هم اشاره کرد که انتظار می‌رود شهروندان در خراسان‌رضوی مدیریت بیشتری در مصرف آب داشته باشند تا بتوانیم تابستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->